PIAGAM PELANGGAN
DALAM merealisasikan
wawasan menjadi sebuah institusi
pendidikan yang cemerlang
selaras dengan
motto sekolah iaitu
"AZAM, ILMU,
AMAL"
dengan izin Allah S.W.T
maka kami dengan penuh tekad dan iltizam
berjanji menyempurnakan hak-hak pelanggan kami seperti
berikut:-
Memastikan semua murid yang didaftarkan di SMK Tan Sri
Osman Mohd Sa’at
mendapat tempat belajar yang
sempurna
dengan memberi penekanan kepada
keceriaan bilik darjah dan persekitaran.
Kami akan memastikan bahawa
proses pembelajaran dan pengajaran
akan berjalan dengan
licin, teratur dan sistematik.
Kami akan berusaha
bersungguh-sungguh meningkatkan kecemerlangan
dalam bidang kurikulum dan
kokurikulum.
Kami akan menepati waktu
dalam apa jua urusan pembelajaran dan pengajaran.
Kami akan melaksanakan
amanah yang dipertanggungjawabkan kepada kami
untuk mendidik,
membimbing, membantu dan memberi perkhidmatan terbaik
kepada semua murid SMK Tan Sri Osman Mohd Sa’at .
Kami sentiasa bersedia
memberi perhatian penuh
terhadap disiplin dan
penampilan akhlak setiap murid di bawah kawalan kami
pada setiap masa di
sekolah.
Sentiasa melaksanakan
tugas dengan penuh sifat terpuji dan penyayang
sebagai ibu dan bapa di
sekolah ini.
Memastikan semua urusan
surat-menyurat, pentadbiran, pelantikan, pengesahan jawatan,
pencen, laporan,
pengurusan kewangan dan sebagainya
dapat dikemaskinikan
dalam jangka masa yang ditetapkan.
Memberi layanan yang mesra
dan cekap
kepada semua pihak yang
berurusan dengan kami
DASAR
SEKOLAH
BIL
|
BIDANG
|
BILANGAN
SETAHUN
|
1
|
Pencerapan PdP
guru
|
2 kali
|
2
|
Penyeliaan buku
latihan murid
|
2 kali
|
3
|
Penghantaran
Buku Rekod Mengajar
|
42 kali
|
4
|
Latihan Dalam
Perkhidmatan
|
7 kali
|
5
|
Mesyuarat Guru
dan Panitia
|
4 kali
|
7
|
Peperiksaan /
Ujian
|
3 kali
|
8
|
Mesyuarat Audit
Akademik dan Posr Mortem
|
3 kali
|
BIL
|
BIDANG / UNIT
|
CATATAN
|
1
|
Skim Pinjaman
Buku Teks
|
100 % murid
layak dan buku diterima sebelum hari pertama persekolahan
|
2
|
Biasiswa /
Bantuan
|
Pendapatan ibu
bapa kurang daripada RM 1500 sebulan layak memohon dan diuruskan tanpa
tercicir
|
3
|
Kebajikan
|
Murid kurang
berkemampuan perlu dibantu
|
4
|
Bimbingan dan
Kaunseling
|
Semua murid
perlu mendapatkan khidmat bimbingan dan kaunseling berdasarkan indikator
kualiti SPSK
|
5
|
Disiplin
|
Semua murid
tertakluk kepada peraturan. Diuruskan menggunakan mekanisme e-Disiplin dan
berlaku pengurangan kes disiplin
|
6
|
Data Sistem
Maklumat Murid (SMM)
|
Data SMM tepat
dan dikemaskini 2 kali setahun berdasarkan maklumat sahih
|
BIL
|
BIDANG / UNIT
|
CATATAN
|
1
|
Keahlian /
Keanggotaan setiap murid dalam aktiviti kokurikulum
|
3 unit bagi
setiap murid :
-
1 Unit Beruniform
-
1 Kelab /Persatuan
-
1 Kelab Sukan Permainan
|
2
|
Penglibatan
setiap murid dalam 1M1S
|
Sekurang-kurangnya
1 sukan atau permainan
-
90 minit seminggu
|
3
|
Penglibatan
setiap murid dalam aktiviti kokurikulum
3.1 Unit beruniform
3.2 Kelab / Persatuan
3.3 Kelab Sukan Permainan
|
3.1 18 kali setahun
3.2 12 kali setahun
3.3 12 kali setahun
|
4
|
Pemakaian
Uniform bagi Unit Beruniform
|
Setiap hari
Rabu
|
5
|
Pelaksanaan
aktiviti kokurikulum
|
Setiap hari
Rabu
2 kali Sabtu
setiap bulan (1M1S)
|
PELAN PEMBANGUNAN
PENDIDIKAN MALAYSIA
(2013 -
2025)
- Objektif
:
i.
Memahami prestasi dan cabaran
semasa sistem pendidikan Malaysia dengan tumpuan kepada akses, kualiti, ekuiti,
perpaduan dan kecekapan.
ii.
Mewujudkan visi dan aspirasi yang
jelas untuk sistem pendidikan dan setiap murid bagi 13 tahu akan datang.
iii.
Menggariskan program transformasi
bagi sistem pendidikan, termasuk perubahan penting dalam KPM
- Gelombang
:
i.
Gelombang 1
(2013 – 2015)
-
Mengubah sistem dengan memberi
sokongan kepada guru dan memberi fokus kepada kemahiran utama
ii.
Gelombang 2
(2016 – 2020)
-
Memacu peningkatan sistem
iii.
Gelombang 3
(2021 – 2025)
-
Mengajak ke arah kecemerlangan
melalui peningkatan tadbir-urus kendiri
3. Lima aspirasi sistem pendidikan
Malaysia :
i.
Akses
- 100% enrolmen merentas semua peringkat pendidikan
daripada prasekolah hingga menengah atas menjelang tahun 2020
ii.
Kualiti
- Negara dalam kelompok
sepertiga teratas dalam pentaksiran antarabangsa seperti TIMSS dan PISA dalam
tempoh 15 tahun
iii.
Ekuiti
-
50% pengurangan dalam jurang
pencapaian (bandar-luar bandar, sosioekonomi, gender) menjelang tahun 2020
iv.
Perpaduan
- Sistem pendidikan yang menawarkan perkongsian
pengalaman dan nilai kepada kanak-kanak dengan menghargai kepelbagaian
v.
Kecekapan
- Sistem yang memaksimumkan keberhasilan murid
mengikut peruntukan sedia ada
4. Enam ciri-ciri utama yang
diperlukan oleh setiap murid untuk berupaya bersaing pada
peringkat sekolah
:
5.
11 Anjakan Pendidikan :
i.
Menyediakan
kesamarataan akses kepada pendidikan berkualiti bertaraf antarabangsa.
ii.
Memastikan
setiap murid profisien dalam bahasa Malaysia dan Bahasa Inggeris.
iii.
Melahirkan
rakyat Malaysia dengan penghayatan nilai.
iv.
Tranformasi
keguruan sebagai profesion pilihan.
v.
Memastikan
kepimpinan berprestasi tinggi di tempatkan setiap sekolah.
vi.
Mengupaya
JPN, PPD dan sekolah untuk menyediakan penyelesaian khusus berasaskan
keperluan.
vii.
Memanfaatkan
ICT bagi meningkatkan kualiti pembelajaran di Malaysia.
viii.
Mentransformasi
kebolehupayaan dan kapasiti penyampaian kementerian.
ix.
Bekerjasama
dengan ibu bapa, komuniti dan sektor swasta secara meluas.
x.
Memaksimumkan
keberhasilan murid bagi setiap ringgit.
xi.
Meningkatkan
ketelusan untuk akauntabiliti awam secara langsung.
0 comments:
Post a Comment