RINGKASAN EKSEKUTIF PELAN PEMBANGUNAN PENDIDIKAN MALAYSIA 2013-2015
INOVASI
KUALITI
KEBERHASILAN
INKLUSIF
RINGKASAN EKSEKUTIF
BAB 1 KONTEKS DAN PENDEKATAN
BAB 2 VISI DAN ASPIRASI
BAB 3 PRESTASI SEMASA
BAB 4 PEMBELAJARAN MURID
BAB 5 GURU DAN PEMIMPIN SEKOLAH
BAB 6 TRANSFORMASI KEMENTERIAN
BAB 7 STRUKTUR SISTEM
BAB 8 PELAKSANAAN PELAN TINDAKAN
LAMPIRAN
RINGKASAN EKSEKUTIF
BAB 1 : KONTEKS DAN PENDEKATAN
LATAR BELAKANG PENYEDIAAN PELAN PEMBANGUNAN
PENDIDIKAN
OBJEKTIF PELAN PEMBANGUNAN PENDIDIKAN
PENDEKATAN MEMBANGUNKAN PELAN
PEMBANGUNAN PENDIDIKAN
GAMBARAN KESELURUHAN PELAN PEMBANGUNAN PENDIDIKAN
BAB 2 : VISI DAN ASPIRASI
ASPIRASI SISTEM PENDIDIKAN
▪▪ Akses kepada kejayaan
▪▪ Kualiti standard antarabangsa yang tinggi
▪▪ Ekuiti untuk semua murid
▪▪ Memupuk perpaduan dalam kalangan murid
▪▪ Pelaksanaan berkecekapan tinggi
ASPIRASI MURID
▪▪ Pengetahuan
▪▪ Kemahiran Berfikir
▪▪ Kemahiran Memimpin
▪▪ Kemahiran Dwibahasa
▪▪ Etika dan Kerohanian
▪▪ Identiti Nasional
BAB 3 : PRESTASI SEMASA
AKSES KEPADA PENDIDIKAN
▪▪ Penyertaan hampir sejagat telah dicapai di peringkat rendah
dan menengah rendah
KUALITI PENDIDIKAN
▪▪ Prestasi murid dalam peperiksaan awam meningkat
▪▪ Prestasi Malaysia dalam TIMSS
▪▪ Prestasi Malaysia dalam PISA 2009+
▪▪ TIMSS dan PISA menunjukkan bahawa terdapat sekolah
berprestasi Baik dan Sangat Baik di Malaysia
▪▪ Peperiksaan awam dan pentaksiran antarabangsa menunjukkan
varians dalam standard
▪▪ Kadar tamat persekolahan
▪▪ Persepsi awam tentang kualiti keberhasilan pendidikan adalah
bercampur-campur
▪▪ Data sedia ada menunjukkan perkembangan holistik murid
sedang berlaku
EKUITI DALAM PENDIDIKAN
▪▪ Jurang pencapaian wujud antara negeri dan dalam negeri di seluruh
▪▪ Jurang pencapaian antara sekolah bandar dan luar bandar semakin
berkurangan
▪▪ Jurang pencapaian antara sekolah kebangsaan dengan jenis
kebangsaan semakin berkurangan
▪▪ Isu prestasi rendah murid lelaki: jurang gender semakin melebar
▪▪ Status sosioekonomi berterusan memberi impak besar kepada
prestasi murid
▪▪ Jurang prestasi murid kekal antara sekolah awam dengan swasta
MEMBINA PERPADUAN MELALUI PENDIDIKAN
▪▪ Pelbagai pilihan persekolahan mewujudkan persekitaran etnik
yang homogen
▪▪ Kepelbagaian guru di sekolah
▪▪ Penaziran sekolah JNJK Tahap perpaduan berdasarkan penaziran
MEMAKSIMUMKAN KECEKAPAN
▪▪ Perbelanjaan asas Malaysia yang tinggi berbanding negara yang setara
dengannya berdasarkan tiga pengukuran berbeza
▪▪ Perbelanjaan lebih tinggi telah diterjemahkan kepada keberhasilan murid
lebih baik dari segi akses, tetapi tidak semestinya dari segi kualiti
BAB 4 : PEMBELAJARAN MURID
KURIKULUM DAN PENTAKSIRAN
▪▪ Kurikulum bertulis
▪▪ Kurikulum yang diajar
▪▪ Kurikulum untuk pentaksiran
▪▪ Pelan Tindakan: Pembentukan dan aplikasi kurikulum
dan pentaksiran abad ke-21
▪▪ Gelombang 1 (2013 hingga 2015): Penambahbaikan kurikulum
sedia ada dan persediaan untuk perubahan struktur
▪▪ Gelombang 2 (2016 hingga 2020) dan
Gelombang 3 (2021 hingga 2025): Melaksanakan kurikulum
baharu dan kurikulum semak semula
BAHASA
▪▪ Pentaksiran kemahiran berbahasa di Malaysia
▪▪ Pelan Tindakan: Mewujudkan penguasaan bahasa secara meluas
▪▪ Gelombang 1 (2013 hingga 2015): Pengukuhan system sedia ada
▪▪ Gelombang 2 (2016 hingga 2020): Memperkenal perubahan struktur
▪▪ Gelombang 3 (2021 hingga 2025): Memperluas perubahan struktur
KUMPULAN BERKEPERLUAN KHUSUS
▪▪ Sekolah kurang murid
▪▪ Kumpulan pribumi dan minoriti
▪▪ Pendidikan murid pintar cerdas
▪▪ Pendidikan khas
PECUTAN PENINGKATAN SEKOLAH
▪▪ Pelan Tindakan: Mempercepatkan peningkatan sekolah melalui daerah
dan negeri
▪▪ Gelombang 1 (2013 hingga 2015): Mentransformasi kepimpinan
negeri dan daerah
▪▪ Gelombang 2 (2016 hingga 2020): Meningkatkan keluwesan
operasi untuk JPN, PPD dan sekolah
▪▪ Gelombang 3 (2021 hingga 2025): Meluaskan hak membuat keputusan
BAB 5 : GURU DAN PEMIMPIN SEKOLAH
GURU
▪▪ Demografi profesion keguruan
▪▪ Kualiti pengajaran
▪▪ Pemilihan guru
▪▪ Latihan praperkhidmatan dan pembangunan profesionalisme
berterusan
▪▪ Penempatan
▪▪ Persekitaran kerja
▪▪ Ganjaran dan pengurusan prestasi
▪▪ Pelan Tindakan: Mentransformasi profesion keguruan
menjadi profesion pilihan
▪▪ Gelombang 1 (2013 hingga 2015): Meningkatkan standard
dan sistem sokongan
▪▪ Gelombang 2 (2016 hingga 2020): Mengukuhkan kemajuan dan
laluan kerjaya
▪▪ Gelombang 3 (2021 hingga 2025): Mewujudkan budaya
kecemerlangan profesionalisme berasaskan rakan setugas
PEMIMPIN SEKOLAH
▪▪ Pemilihan pengetua/guru besar
▪▪ Demografi kepimpinan sekolah
▪▪ Latihan dan pembangunan profesional
▪▪ Persekitaran kerja sedia ada
▪▪ Kemajuan kerjaya dan pengurusan prestasi
▪▪ Pelan Tindakan: Memastikan seorang pengetua berprestasi tinggi
ditempatkan di setiap sekolah
▪▪ Gelombang 1 (2013 hingga 2015): Meningkatkan standard
pemilihan dan sistem sokongan
▪▪ Gelombang 2 (2016 hingga 2020): Memartabatkan profesion
keguruan dan menganjak ke arah kepimpinan distributif
▪▪ Gelombang 3 (2021 hingga 2025): Mewujudkan budaya
kecemerlangan profesionalisme berasaskan rakan setugas
BAB 6 : TRANSFORMASI KEMENTERIAN
SISTEM PENYAMPAIAN
▪▪ Penilaian kedudukan semasa
▪▪ Pelan Tindakan: Merapatkan jurang pelaksanaan
▪▪ Gelombang 1 (2013 hingga 2015): Menetapkan semula peranan
dan mengukuhkan JPN dan PPD
▪▪ Gelombang 2 (2016 hingga 2020): Melaksanakan penstrukturan semula
Kementerian secara meluas
▪▪ Gelombang 3 (2021 hingga 2025): Memperkukuh kekuatan organisasi
PRODUKTIVITI SUMBER
▪▪ Pelan Tindakan: Memaksimumkan keberhasilan murid untuk
setiap ringgit yang dibelanjakan
▪▪ Gelombang 1 (2013 hingga 2015): Mewajarkan kejayaan segera
▪▪ Gelombang 2 (2016 hingga 2020): Melaksanakan kecekapan sistem
secara meluas
▪▪ Gelombang 3 (2021 hingga 2025): Mengekalkan amalan terbaik
INFRASTRUKTUR SEKOLAH
▪▪ Pelan Tindakan: Mengguna pakai standard infrastruktur sekolah
seragam disesuaikan dengan keperluan setempat
▪▪ Gelombang 1 (2013 hingga 2015): Memastikan infrastruktur asas
yang mempunyai standard baik untuk semua sekolah
▪▪ Gelombang 2 (2016 hingga 2020): Melengkapkan sekolah untuk
menyokong kurikulum yang dipertingkat dan penyampaian pedagogi
▪▪ Gelombang 3 (2021 hingga 2025): Mentakrif keperluan
infrastruktur masa depan
ICT dalam PENDIDIKAN
▪▪ Pelan Tindakan: Memanfaatkan ICT untuk pembelajaran
▪▪ Gelombang 1 (2013 hingga 2015): Mempertingkatkan asas ICT
▪▪ Gelombang 2 (2016 hingga 2020): Memperkenal inovasi dalam ICT
▪▪ Gelombang 3 (2021 hingga 2025): Mengekalkan penggunaan
meluas sistem ICT yang inovatif
BAB 7 : STRUKTUR SISTEM
FASA DAN TEMPOH PENDIDIKAN
▪▪ Fasa pendidikan
▪▪ Pendidikan prasekolah
▪▪ Pelan Tindakan: Penyelerasan dengan sistem pendidikan berprestasi tinggi
▪▪ Gelombang 1 (2013 hingga 2015): Peluasan segera prasekolah dan
meningkatkan enrolmen pada semua peringkat pendidikan
▪▪ Gelombang 2 (2016 hingga 2020): Pengukuhan kejayaan
▪▪ Gelombang 3 (2021 hingga 2025): Pemastian akses sejagat
LALUAN PENDIDIKAN
▪▪ Laluan pendidikan dan pilihan kerjaya
▪▪ Pelan Tindakan: Penciptaan laluan pendidikan yang pelbagai
▪▪ Gelombang 1 (2013 hingga 2015): Pergukuhan pendidikan vokasional
▪▪ Gelombang 2 (2016 hingga 2020): Peningkatan inisiatif
▪▪ Gelombang 3 (2021 hingga 2025): Memastikan laluan
pendidikan untuk semua
MEMPERTINGKAT PERPADUAN DI SEKOLAH
▪▪ Struktur sistem semasa dikekalkan
▪▪ Keseragaman etnik dalam sistem pendidikan
▪▪ Pendidikan Sivik di Malaysia
▪▪ Sekolah Wawasan
▪▪ RIMUP: Integrasi melalui aktiviti kokurikulum
▪▪ Pelan Tindakan: Memperkukuhkan interaksi dan integrasi
di semua jenis sekolah
▪▪ Gelombang 1 (2013 hingga 2015): Penyediaan asas
▪▪ Gelombang 2 (2016 hingga 2020): Meningkatkan intervensi
bagi memupuk perpaduan
▪▪ Gelombang 3 (2021 hingga 2025): Penilaian semula pilihan sekolah
dan struktur sistem
SISTEM PEMBELAJARAN: IBU BAPA, MASYARAKAT
DAN SECTOR SWASTA
▪▪ Tahap pelibatan ibu bapa dan komuniti dalam pendidikan
▪▪ Pelan Tindakan: Anjakan ke arah sistem berfokuskan pembelajaran
▪▪ Gelombang 1 (2013 hingga 2015): Sokongan kepada pelibatan
ibu bapa dan sektor swasta
▪▪ Gelombang 2 (2016 hingga 2020): Peluasan pelibatan ibu bapa
dan swasta
▪▪ Gelombang 3 (2021 hingga 2025): Menggalakkan pertambahan
inovasi sektor swasta
BAB 8 : PELAKSANAAN PELAN TINDAKAN
MENYUSUN LANGKAH PELAKSANAAN TRANSFORMASI
▪▪ Gelombang 1 (2013 hingga 2015): Meningkatkan kecekapan sistem dengan
menyokong guru dan memberi tumpuan kepada kemahiran teras
▪▪ Gelombang 2 (2016 hingga 2020): Memacu peningkatan sistem
▪▪ Gelombang 3 (2021 hingga 2025): Menganjak ke arah kecemerlangan
dengan meningkatkan tadbir urus yang luwes
MELAKSANAKAN MEKANISME PENYAMPAIAN DENGAN KAEDAH
BERBEZA
▪▪ Mengukuhkan komitmen dan keupayaan kepimpinan
dalam Kementerian
▪▪ Mewujudkan satu unit kecil yang mempunyai kuasa untuk
memacu pelaksanaan Pelan Pendidikan
▪▪ Memperhebat pengurusan prestasi dalaman dan luaran
▪▪ Mendapat sokongan pegawai Kementerian dan pihak berkepentingan lain
MEMULAKAN PERJALANAN
▪▪ Persediaan untuk penghasilan Laporan Akhir Pelan Pembangunan
Pendidikan
▪▪ Perubahan dan dapatan awal
0 comments:
Post a Comment